Mobiliteitshubs verbinden. Verbinden van de mensen in de buurt en verbinding tussen verschillende vervoerstromen. Op de route van A naar B zijn hubs de plek om op te laden. Een plek waar reistijd weer eigen tijd wordt.   

 

Het is een centrale plek waar reizigers kunnen overstappen op verschillende soorten (deel)mobiliteit, maar waar ook andere diensten aan toe gevoegd kunnen worden om de mensen verder te ontzorgen. Denk aan een boodschappenservice, bibliotheek, pakketpunt, stomerij, laadpunten en dergelijke.  

 

Deze nieuwe vorm vraagt behalve de beschikbaarheid van mobiliteit ook een groot stuk organisatie. Juist door al de bovengenoemde diensten samen te voegen ontstaat er een naadloze reis voor de reizigers. 

 

Reizigers vinden het vooral belangrijk dat hun aansluiting voorspelbaar en beschikbaar is. Wie de service aanbiedt is voor reizigers veel minder belangrijk. Er is dan ook een partij nodig die als regisseur de beste mobiliteitsmix en beschikbaarheid van deelauto’s, laadpunten en parkeerplekken en overige deelmobiliteit coördineert.  Daar komt nog bij dat er specifieke behoeften zijn voor een deel van de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan kinderzitjes in deelauto’s of op de fiets, een fietsenrek voor op de auto of een navigatie device. Deze extra diensten dienen net zo makkelijk bij geboekt moeten kunnen worden als het bestellen van een deelauto.  

 

De stad is een dynamisch geheel. Natuurlijk is er een bepaalde mate van voorspelbaarheid te berekenen voor een optimale aanwezigheid van deelmobiliteit. Een evenement, protest of staking kan echter betekenen dat de vraag van mobiliteit op de hub ineens drastisch veranderd. Het is dan zaak om hier flexibel op in te kunnen spelen door bijvoorbeeld het aanbod van deelmobiliteit anders over de stad te verdelen en niet in de laatste plaats de reiziger hier goed over te informeren.  

 

Mobiliteitshubs zijn ingewikkelde concepten waarbij er niet één partij is die alle diensten kan aanbieden. Als regisseur van Smart Cities verbinden wij marktpartijen, zodat elke partij haar eigen diensten kan aanbieden, terwijl we fysiek en digitaal zorgdragen voor de samenhang en integratie van deze diensten.  

 

Samen bepalen we hoe de ideale mobiliteitshub eruit komt te zien. Vervolgens maken wij met onze partners een concrete roadmap hoe we dit gaan realiseren. Samen met de partners ontwikkelen we op maat gemaakte diensten voor de toekomstige mobiliteitshub. Door klein te beginnen, maar met een duidelijke stappenplan naar de toekomst, wordt de hub schaalbaar en biedt het de meeste waarde voor de reizigers zodat gebruik van een mobiliteitshub vanzelfsprekendheid wordt.